فارسی|English

تهران – خیابان فرشته – خیابان چناران – پلاک ۴ – واحد ۵

۰۲۱-۲۸۱۱۱۱۴۸

تهران - خیابان فرشته - خیابان چناران - پلاک 4 - واحد 5

۰۲۱-۲۸۱۱۱۱۴۸

روش‌های هوشمندسازی ساختمان - خانه هوشمند ایرانیان

روش‌های هوشمند سازی

به هر صورت شما در هوشمندسازی توسط تعدادی سنسور اطلاعاتی را جمع آوری و به سوی سیستم مرکزی ارسال میدارید و پس از تحلیل اطلاعات دریافتی فرامینی را به سمت عملگرها گسیل داریم . با این تعریف در مجموع میتوان گفت سه روش گوناگون برای هوشمندسازی ساختمان ها وجود دارد :

  • استفاده از سیم کشی (BUS) مجزا برای نقل و انتقال اطلاعات
  •  استفاده از سیم های برق به عنوان بستری برای نقل و انتقال اطلاعات
  •  استفاده از سیستم های بی سیم برای نقل و انتقال اطلاعات

در هر یک از روش های ذکر شده استانداردهایی به عنوان پروتکل وجود دارد که میتوان در غالب این استانداردها هوشمندسازی را انجام داد. در ادامه به طور خلاصه به ذکر برخی استانداردهای معروف در این زمینه می پردازیم :

۱-   استفاده از BUS مجزا

در این سیستم میتوان به معروف ترین و معتبرترین استانداردهای حوزه اتوماسیون از جمله KNX، EIB ، BACnet ، LON ، S-Bus و غیره اشاره داشت . در این سیستم ها اطلاعات بسته به استاندارد استفاده شده بر روی ۱ ، ۲ یا ۴ زوج سیم منتقل میشود و این سیم های حامل اطلاعات کاملا از سیم های منتقل کننده جریان اصلی برق ایزوله می باشند.

در این روش اصولا سنسور ها اطلاعات را به یک مرکز کنترل ارسال مینمایند و در آنجا مرکز کنترل پس از تحلیل اطلاعات دریافتی فرمانی را به عملگرها که عمدتا ً در همان مرکز کنترل نصب شده اند ارسال و این عملگرها باعث قطع یا وصل جریان برق می گردند .

۲-  استفاده از سیم های برق (PLC)

در این سیستم معتبرترین استاندارد موجود X10 می باشد . در این روش اطلاعات بدون نیاز به کابل کشی مجزا بر روی سیم های برق موجود منتقل می گردند . در این سیستم در هر نقطه کنترلی ، ماژولهایی نصب میشود که اطلاعات آمده از طرف مرکز کنترل را دریافت و به آن واکنش نشان داده و دستگاه متصل را خاموش یا روشن می نماید .

مرکز کنترل در این سیستم وظیفه ذخیره سناریوها ، دریافت کدها از ریموت کنترل ، و نهایتاً ارسال آن به سمت ماژول مورد نظر ر ا بر عهده دارد .  

۳- استفاده از سیستم های wireless

روش دیگری که این روزها بسیار مورد توجه واقع شده استفاده از سیگنالهای بی سیم (Wireless) به عنوان بستر ارتباطی سیستم هوشمند می باشد . در این روش فرمان ها از طریق سیگنالهای وایرلس ارسال و دریافت می گردند . از مهمترین استاندارد های این روش میتوان به Z-Wave و Zigbee اشاره کرد .

در اسن استاندارد ها دستگاه ها علاوه بر اینکه نقش گیرنده اطلاعات را ایفا میکنند ، ضمناً پس از دریافت اقدام به ارسال مجدد آن مینمایند تا به این ترتیب محوطه تحت پوشش سیستم را گستر دهند .

در این روش علاوه بر سرعت بالای انتقال اطلاعات ، نیاز به تغییر در سیم کشی ساختمان وجود ندارد و به همین خاطر به راحتی در خانه هایی که امکان تغییر در سیستم سیم کشی ساختمان وجود ندارد به راحتی قابل اجرا می باشد.